„Nem valami szabadon választható feladat” – beszélgetés az átfogó
teremtés-védelemről, a konferencia üzenetéről, mint mindennapi erkölcsi
kötelességről. Vezeti Nobilis Márió Rk. pap, teológus
(Sapientia Főiskola, Naphimnusz Egyesület)
A résztvevők: Gáncs Péter evangélikus elnök-püspök; Beer
Miklós katolikus püspök (Váci Egyházmegye), Kodácsy Tamás református
lelkész KRE HTK tanára, az ECEN munkacsoport-vezetője.
A beszélgetés során Nobilis Márió kérdéseket tett
fel, melyekre a résztvevők megfogalmazták válaszukat.
A Laudato si’ 217. pontja szerint
„nem valami szabadon választható feladat”-ban megjelenik az erényes élet
lényegi része, a környezet iránti felelősség, Isten művének védelme mint a
kereszténység küldetése. Egyetért-e vele, illetve mit ért alatta?
Beer Miklós – A szent és a profán
ellentéte nem is akkora ellentét. A vallásos élet és a környező világ nem
választható el egymástól. A világban minden megszentelt, egyszerűen attól a
ténytől, hogy Isten adta. A hivőknek a mindennapi életük során megélt út az
Isten felé vezető út.
Gáncs Péter – Jónási helyzetben vagyunk,
bent a cet gyomrában. Kellenek a prófétai hangok. Talán Isten a világnak is ad
még egy esélyt. Vajon felismerjük-e, hogy miattunk van vihar, mindenféle zavar
a teremtett világban? Isten feladatul adta, hogy műveljük és őrizzük. Viccesen
mondhatjuk, hogy a paradicsom elvesztése óta édentitás válság van. A világot
leginkább magunktól kellene őriznünk. Radikális változás, megtérés kell. Olyan
belső harc, aminek hatnia kell a környezetre. El kell mondani mindenkinek, hogy
hová, kihez kell megtérni. Tudnunk kell, hogy az idő sem megújuló erőforrás –
és most már az utolsó időket éljük.
Kodácsy Tamás – Isten jónak teremtette a
világot. Magától értetődő feladat tehát, hogy ne tegyük tönkre. Az viszont már
nem mindig magától értetődő, hogy mit választunk. Mert, ha valamit választunk,
sok más lehetőségről lemondunk. Sokszor ilyen választásokkal segíthetjük a
teremtésvédelem ügyét. Ha nem választom, nem ártok, de választásommal
támogathatom. Mint pl. ezen a konferencián való részvétellel. Döntéseimben
felelősségem van, ami az Istennel való kapcsolatomból táplálkozik, abból a
tényből, hogy keresztény vagyok.
Amikor a szószékről, vagy a
mindennapokban képviselik ezt a felelősséget, hogyan néznek rájuk a hívek? Arra
a tényre mit reagálnak, hogy a teremtett világ iránti felelősségem ugyanolyan
rangú, mint az imádság, misére járás stb. Hiszen ez valami nagyon új dolognak
tűnik, holott a megtérésből következik.
Beer Miklós – Isten egymásra bízott
bennünket. A liturgia, a cselekvés, a szolidaritás egyformán fontos. Nincs
sorrend. S mi vajon hogyan osztjuk meg a világot egymással? Hogyan gondoskodunk
egymásról? Istenkapcsolatunk egész életünket átfogja, tehát az ima sem lehet
hobbi. Ez a legfőbb erőforrásunk.
Gáncs Péter – 8 éve létezik a Teremtés
hete ünnepsorozat. Van hozzá segédfüzet, amit a gyülekezetek feldolgoznak. De a
teremtésvédelem ennél bővebb. És nem csupán környezetvédelem! Lent alkotunk, a
felelősség viszont felfelé irányul. Sajnos nehezíti a tevékenységet, hogy
túlpolitizált országban élünk. Ezért kell hangsúlyozni, hogy ez a tevékenység
nem zöld, de persze azért kell az együttműködés a környezetvédelmi civil
mozgalmakkal. Persze idő kell, hogy ez az újfajta elvárás átjárja az egyházat.
Még magyarázni kell egyelőre a lelkészek felé is, hogy mi a teendő.
Kodácsy Tamás–Van, aki szerint ez nem
lényegi eleme a kereszténységnek. Egyenesen azt gondolják sokan, hogy minek
védeni a teremtést? Minél előbb jön a világvége, annál előbb eljön Krisztus!
Fontos tudnunk, hogy a művelés nem kizsákmányolást jelent, hanem feladatot.
Persze sokakban van közönyösség. A mozgalmista közösségnek pedig rossz
felhangja van egyházilag. Túl liberálisnak gondolják. Sokan a zöldet és a
pirosat mossák össze. De a teremtés ügyét ki kellene venni a napi
pártpolitikából! Vissza kell nyúlni a klasszikusokhoz: Szent Ágostonhoz, Szent
Ferenchez, vagy akár Kálvinhoz. S akkor a teremtésvédelem ismét öröm forrása
lesz. Isten mindent megadott ahhoz, hogy jól sáfárkodjunk a világgal, hogy
örömünk leljük benne.
Mennyire reális az ökológiai
megtérést elvárni a hívektől?
Beer Miklós – Ez forradalmi, de mégis
ismerős: „ez a nép csak szájával tisztel”. Fontos az Úristen szándéka szerint
jelen lenni a világban. Ez maga a megtérés. És ez forradalmi!
Gáncs Péter – A másokhoz való viszony
megváltoztatja az embert és környezetét. Jézus megtérést vár! Ebben pedig
megváltozik a teremtett világhoz és másokhoz való viszonyunk, kapcsolatunk is.
A környezet érzékelni fogja, hogy megváltozik valakinek a viszonya a többiekhez.
Kodácsy Tamás – Assisi Szt. Ferenc nem
megkerülhető ebben a témában. Vissza kell mutatnunk a ferences hagyományra.
Kortársa volt Szt. Ferencnek Páduai Szent Antal, aki a halakhoz prédikált. Ő
ágoston rendi szerzetes volt és 10 év után lett ferences, a velük való
találkozás hatására. Mindannyiunknak belülről kell elindulnunk, hogy cselekedni
tudjunk.
A megtérésnek 3 szintje van: a személyes felelősség, a
szolidaritás és az intézményes szint. E háromból ott kell kezdenünk, ahol
tudunk. Az egyház nyelvére hogyan fordítható le ez a három szint?
Beer Miklós – Gyökössy
Bandi bácsi szerint nem csupán egyéni, de kollektív önzés is létezik. Amikor
azt mondjuk, hogy a mi családunk, a mi városunk, a mi egyházunk stb. Ez nagyon
veszélyes. Viszont azért egymást kellene bátorítanunk mégis valami módon, hogy
összekapcsolódjanak a megtérők. A Háló közösség erre jött létre. Hogy tudjuk
egymást bátorítani.
Gáncs Péter – A világban kettős
kormányzás érvényesül, ahogyan Luther mondta. A világi kormányzás felel a világ
dolgaiért. Valamit mindig kitűznek a zászlóra. Az egyháznak speciális
felelőssége van. Az evangelizáción keresztül formálja az emberek
gondolkodásmódját. Ha a világ nem veszi figyelembe felelősségét, akkor
figyelmezteti, aktivizálja a rábízottakat és élteti a reményt.
Kodácsy Tamás – A megtérés lépései között
első a vallásos, azaz felismerni, hogy Istené vagyunk. A következő a morális,
ami az értékrendet szabja meg. Végül van, hogy megvalósul, van, hogy nem, a
gondolkodási megtérés. De nem csak individuális megtérés van, hanem visszatérés
az ügyekben, amely a világhoz kötődik. Isten ezt is megváltotta.
A megtérés az egész embert érinti.
Itt van a szoros kapu problémája. S akkor miként lehet mégis bátorítani a
cselekvésben az embereket?
Beer Miklós – Önzésünk mindig kiütközik.
Ennek jele, hogy valaki mindig rosszul jár, valaki kimarad a megosztásból,
szolidaritásból. A szeretet egyfajta mérték a saját fogyasztásban úgy, hogy ne
sértsük meg vele a másik embert. A Földön 7,5 milliárdan élünk. Ezt a mértéket
nem tudjuk felfogni. Azt sem, hogy csak tegnap 9.000 ember halt éhen a Földön.
Vagy azt, hogy tavaly egy Magyarországnyi terület sivatagosodott el. Ezek az
adatok mind a worldometer
oldalon vannak meg. S valahogy minden azt üzeni, hogy szeresd Istent és
embertársadat.
Gáncs Péter – Belső sivatagaink miatt
terjed a külső sivatag. Vajon egy gyülekezet tud-e oázis lenni? Hiszen
evangélikus gyülekezet például hazánk minden településén jelen van. Már a
parókia jelenléte is evangelizálhat. Közös faültetés, napkollektor a parókia
tetején, egyházi rendezvényeken újrahasználható poharak. S ezek a hatások
elérhetik, hogy egy idő után a sivatag újra kizöldül. Ha egy keresztény
közösség megtérőkkel van tele, az kisugárzik a környezetére. És a jó is lehet
ragályos.
Kodácsy Tamás – A baj akkora, hogy a
keresztény felekezeteknek össze kell fogniuk, félretéve minden teológiai vitát.
Ha Isten ennyire szerette a világot, hogy egyszülött fiát adta érte, akkor
nincs indokunk, hogy tönkretegyük a világot. Isten szeretete összeköt minket. A
szépség és nem a szükségszerűség. A teremtésvédelemben semmi nem felesleges.
Gáncs Péter – Az idei Teremtés hetének
az aranyevangélium volt a mottója [Úgy szerette Isten a világot, hogy
egyszülött fiát adta érte]. Fontos ráébrednünk, hogy ez nem csupán az emberről
szól. Ez a teljes teremtett világot átöleli, s így mutat rá helyünkre.
Milyen környezeti hatása volt saját életükben az
ökológiai megérésnek?
Beer Miklós – Csapvizet iszik.
Gáncs Péter – Kímélendő az autót gyalog járnak,
illetve egymást figyelmeztetik a felségével környezeti cselekvések terén.
Kodácsy Tamás – Tanul azért, hogy
megfelelően cselekedjen. Természetvédelemben, teológiában megismerni a
teremtett világra utalást. Családjában komposztál, csapvizet iszik és figyel a
közlekedésére.
„A szép jó, s az igaz szép” – Navratil Andrea,
Junior Prima Primissima díjas népdalénekes, ökológus említette, hogy Gyimesben
az öregek egyben kezelik az ökológiát és hagyományőrzést. Élik, csinálják a
teremtet világ védelmét, még ha nem is ismerik a fogalmat. Petró Dalma előadóművész,
énekesnő a magas és a mély művészet szépségéről, összetartozásáról beszélt. A
zene rendeltetése a belső világ megismertetése és így a kiteljesedés
biztosítása. A gyermekek segítenek mások felé nyílni. A rövid beszélgetést
követően a két művésznő énekelt a közönségnek.
Mit üzen a teremtés hete erre az esztendőre? – Zlinszky János (72
Tanítvány Mozgalom, Naphimnusz Egyesület) elmondta, hogy készült egy hosszabb
írással arról, hogy mi hangzik el a mai napon. Hosszú is volt, de mégsem
teljes. Ezért átírta a lényegre fókuszálva. Ekkor még hosszabb lett. Úgyhogy
majd mailen küldik ki a résztvevőknek. Most mást üzen. Mivel nem volt még mozgás,
következik egy taps feladat. S ennek tanulsága, s talán az egész napé is, hogy cselekedeteink hangosabbak, mint szavaink.
Hogyan tovább, „Tanítványok”? – Dabóczi Kálmán (72
Tanítvány Mozgalom) a jövőről beszélt. A konferencia fő üzenete is az volt,
hogy van remény és jó kereszténynek lenni. Jó együtt lenni egyre tágabb
körökben. Jó, hogy különböző felekezetek a reformáció 500. évfordulóján tudnak
egymással beszélgetni. Ez egy szép ajándék a reformációnak. Ezt követően
köszönetet mondott és a résztvevőket is arra kérte, hogy 5 másodperc tapsot
nyújtsanak át a szervezőknek, önkénteseknek.
Kritikus területre értünk. Lehetőségeink és felelősségünk van egyaránt. A
Hír tv végig felvette a konferenciát. [Hamarosan a youtube-on látható lesz.] Volt sajtótájékoztató. Jegyezni fogják
tehát, hogy az egyház megszólalt teremtésvédelmi ügyben. De mielőtt a világba
kimegyünk, szükség van önkritikára is. Belül kell kezdenünk, mert kifelé már
tudunk nagyon kritikusak lenni. Érezze meg környezetünk a megtérésünket.
Szemünk az égen, lábunk a földön. Az első fele arra utal, hogy ez nem csak
emberi ügy. Imaközösségben, lelki közösségben lehet hordozni. Ne feledjük, hogy
van egy titkos katolikus erőforrásunk: a szentségimádás. Ezt hitelesen másoknak
is megmutathatjuk. S tudjunk a Szentlélekre hagyatkozni, engedjük oda minden
emberi erőforrásunk mellé. Kell az igyekezet és kell a ráhagyatkozás.
A mondat
második fele, a láb a földön arra utal, hogy maradjunk kapcsolatban egymással.
Mentsük el a megszerzett adatokat. Legyen élő a kapcsolat. S aki tud,
jelentkezzen segítőnek a bemutatkozott szervezeteknél. A kapcsolatot segíti, ha
további rendezvényekre elmegyünk. Október 4-én indul a Részigazság Klub a
Hálónál. Lesz Esztergomban lelkigyakorlat 14-15-én. A Mérnökkörben hamarosan
lesz Pál Feri előadás, s itt várják a mérnököket is. A legfontosabb pedig, hogy
amit láttunk, hallottunk, azt dolgozzuk fel, adjuk tovább. A 72 Tanítvány
mozgalomnak 12 tematikus műhelye van, amiből egy a teremtésvédelem. Van család,
egészségügy, média stb. Ezekhez is van a honlapon elérhetőség. Szervezetek és
egyének jelentkezését egyaránt várják akár részvételre, akár együttműködésre.
Legyünk egymás kincsei! S vállaljunk részt a közösségi finanszírozásban is,
hogy minél kisebb anyagi teher legyen a konferencia. Szervezetileg nem lesz túl
bonyolult a rendszer. Az alapítvány már megvan, mert a pénzügyeket valahogy
intézni kell. Az egyházi jóváhagyást pedig szintén elindították. A segítséget
adni tudók és a segítséget várók jelentkezésére is számítanak, mert egyfajta
kapocs, összekötő is szeretne lenni ezen csoportok között. Legyünk élő
közösség!
Mit tegyünk most konkrétan? Legyen egy konkrét tettről elhatározásom, amit
másképp teszek ezentúl az életmódomban. A belső változáshoz pedig adjunk
magunknak 30 perc csendet, amikor azon gondolkodunk, hogy meg tudjuk-e látni a
másik emberben Krisztust. Ki tudjuk-e egyáltalán mondani? Ha igen, átléptem a
környezetvédelem és a teremtésvédelem határát. S akkor lendületbe jövünk.
Tűzbe, amit meg kell osztani egymással. Gondoljuk végig azt is, hogy munkahelyünkön
merünk-e próféták lenni? De persze a belső változást nem kell sürgetni, hiszen
Isten kezében van minden. De legalább induljunk el és tegyünk tanulságot arról,
Akinek köszönhettük, hogy ma itt lehettünk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése