Kiemelt bejegyzés

Anya-lét és teremtésvédelem

Szia! Köszöntelek a blogomon. Több témával is foglalkozom majd ezen az oldalon. Az egyik az anya-lét és az oda vezető út, míg a másik a ter...

2016. február 29., hétfő

Nagy utazás az ELÉG világába - 11. rész


"11. A TÁRGYAK BOSSZÚJA
"Ahol a kincsed, ott a szíved is." (Máté 6,19-21)

Bevallom, megszállottan gyűjtöm a különböző szerkentyűket. Szváziföldön elég időm volt, hogy végiggondoljam és megtervezzem néhány új eszköz megvételét, míg közelgő hazalátogatásomra vártam.

  • Tintasugaras nyomtató
  • Új, könnyen kezelhető fényképezőgép, ami azért kell, mert a másik elromlott, én pedig rajongok a képekért.
  • Bibliaszoftver, ez segít majd az otthoni prédikációk összeállításánál.
  • Új memóriaegység a szoftverhez.
  • Faxmodem a számítógépemhez, mert ezt a cikket el akarom küldeni.
  • Rádió-alkatrészek

A lista még folytatódik. 
A Szváziföldön eltöltött három év alatt nem vehettem semmilyen szerkentyűt. De most, hogy hazalátogathattam, lehetőség nyílt, hogy mindezt pótoljam. Hitelkártyámmal és három év alatt félretett pénzemmel bevásárlókörútra indultam. A csomagkihordó nemsokára ösvényt taposott a házunkhoz, egymás után érkeztek az újabb dobozok és számlák, mintha karácsony lett volna. Mint a karácsony... túlságosan is arra hasonlított. 
Az észak-amerikai karácsonyok hírhedtek arról, hogy a tárgyakon van a hangsúly – a különböző szerkentyűkön. "Mit vegyen annak, akinek megvan mindene?" "Tegye különlegessé ezt a karácsonyt...vegyen..." És így tovább. 
Miközben nyitogattam a dobozaimat és rendezgettem az új szerkentyűket, rájöttem, hogy valamit elvétettem. Az emberi kapcsolatokat áldoztam fel a tárgyakkal töltött időért. Választani kell: vagy a családomra van időm, vagy a tárgyaimra. Most, újra Szváziföldön, megint nem vehetek szerkentyűket. Remélem, még nem késő, hogy pótoljam az elveszett időt.
Jon Rudy"

Tavasz van, a nagytakarítások ideje. Egy blogon az első hét feladata a szemét eltávolítása, a másodiké a lomtalanítás volt. 
Körbenéztem itthon és legszívesebben sírva fakadtam volna. Annyi tárgyat halmoztam fel az elmúlt 20 évben, mióta önálló lakással rendelkezem, hogy egy hét alatt végig sem tudom nézni valamennyit, hogy kiderítsem, melyek a már sem nekem, sem másnak nem szükséges, szemetet jelentő dolgok, s melyek azok, melyek még másnak jó szolgálatot tehetnek, bár én már évek óta feléjük sem néztem. 
Rá kellett döbbennem, hogy tárgyaim már komoly akadályt jelentenek a legegyszerűbb takarítás elvégzéséhez is. A padlásról, sufniról már szót se ejtsünk. 
Egyszer nagy levegőt kell vennem és legalább egy teljes hetet rászánnom, hogy  mindent alaposan átnézzek és felvértezett lélekkel átválogassak. Segíthet, ha azt tartom szem előtt, hogy másnak napi szükségletén segíthetek valamivel, amit csupán azért tartogatok, mert "egyszer majd még jó lehet valamire". 
A takarékos, mindent megőrző szemléletnek is vannak tehát káros hatásai. Mert - teszem hozzá - a tárgyaim egy jelentős része a rokonságtól származik, örökléssel jutott a háztartásomba. Nem volt szívem továbbadni, vagy szimplán kitenni egy lomtalanításkor. Sem időm, hogy például eladásával bíbelődjek. De egyszer meg kell tennem, mert egyre inkább úgy érzem, hogy agyonnyomnak. Rám telepszenek. 
Neked is sok tárgyad van? Ha igen, hogyan tettél szert rájuk? Miért nem tudod csökkenteni a számukat? Ha kevés, hogyan sikerült korlátozni a mennyiségüket? Széttekintve a lakásodban érdemes az alábbi kérdéseket is körbejárni.

"A tárgyaim hozzátesznek emberi mivoltomhoz, vagy elvesznek belőle?
A fogyasztói kultúra szándékosan elmossa a határt az életünkhöz szükséges dolgok és a felesleges tárgyak között. Az utóbbiak visszahúznak bennünket, elszívják energiáinkat.
Victor Lebow, amerikai kereskedelmi elemző szerint: "Rendkívül termelékeny gazdaságunk ... megköveteli, hogy életmódunkká, lelki megnyugvásunkká váljon a fogyasztás, a dolgok beszerzése és használata rituálévá váljon... Egyre gyorsuló ütemben kell hogy vegyük, elhasználjuk, kidobjuk és helyettesítsük a dolgokat." (Journal of Retailing)
Ha végső megelégedést keresünk a dolgok birtoklásában, az végső kiábrándultsághoz vezet.

Valódiak-e Jon érvei eszközeinek vásárlásakor?
A segítségünkre létrehozott tárgyak mikor válnak nyűggé?

Nézz körül a lakásodban és a garázsodban, ha van! Melyek azok a felszerelési tárgyak, amiket ritkán vagy soha nem használsz? Ajándékozd őket a legközelebbi non-profit bizományinak."




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése